søndag den 2. februar 2014

Det er dyrt at være dansker - Lakridsernes venner

Jeg har jo tidligere brokket mig over alle genudsendelserne på mit TV, og der er virkelig dage, hvor alt der dukker op på skærmen er noget jeg har set før............
Men, så har jeg da heldigvis fornøjelsen af balladen på Tinge. Også kan jeg altså ikke tillade mig at klage over genudsendelser. Hold da op, hvor har der været knald på frikadellen i den forløbne uge. Alt det politiske skal jeg nok lade være med at kommentere, men som det gamle talmenneske jeg er, har jeg regnet lidt på, hvad Helle's rokader kommer til at koste os. Og det er ikke småpenge, som helt sikkert kunne være brugt på mange gode og nødvendige formål.

Jeg kunne kun finde tal fra 2012, så beregningen er baseret på Statsministeriets tal fra 2012, og jeg håber at jeg har fået alle ministrene med, der har jo været mange, og det er altså svært at huske dem alle sammen

Med 22 ministerier er den samlede løn kr. 26.306.176 pr år eller 2.192.181 pr måned.
Men så skal man tage alle de afgåede ministre's løn med.
Til og med 30/6 eller 31/7 2015 skal vi betale 42.871.484/ 3.572.624 da ministre har ret til ministerløn i 18 måneder efter fratrædelse, hvis de bare har siddet 1 dag. En difference på 1.380.443 pr måned i forhold til de 22 ministerier. Efter 31/3 2014 bliver beløbet dog reduceret til 991.596, da de første 4 ministerudskiftninger så har været på ministerløn i 18 måneder efter aftrædelse. Men næsten 12.000.000 kr.pr.år, på lønninger til mennesker, som ikke længere bestrider deres stilling. Det betyder over en 18 måneders periode, 10.500.000 (10,5 millioner kr.) til afgåede SF ministre (heri er ikke indregnet Villy Søvndal men blot de sidste 6). Jonas Dahl fik 6 uger som minister, og nu skal han have 1.750.000 i løn for sin store indsats. Hvor meget kan man nå at udrette på 6 uger, når man er ny i jobbet? Nu er det ikke fordi jeg har noget i mod Jonas Dahl, han har bare siddet kortest tid. Nu har jeg altså ikke kunnet blive klog på om de afgående ministre så får deres "almindelige" løn fra Folketinget, når de træder af. Det står nemlig meget fint på Statsministeriets hjemmeside, at når man er minister bliver lønnen fra Folketinget fratrukket. Men ikke noget om afgående ministre. Stof til eftertanke ikke sandt? Tænk hvor mange sæler man kunne flytte til Svalbard for de penge. For nu bare lige at give et eksempel!!

Nu til noget helt andet. Jeg er helt tosset med slik. Det er vi nogen i familien der er, og så har vi specielt en der passer på sine tænder og ikke spiser slik, men alligevel. Prinsen og jeg er lakridsfreaks og vi har mange og lange lødige samtaler om lakrids. Oftest taler vi om, hvor  yndlingslakridserne er på tilbud. For mit vedkommende bliver det tit til tilbudsjagt i de forskellige supermarkeder og jeg køber til os begge. Prinsen's absolutte favoritter er seksløbere, som kan fås i en lakridsmix. Så opdagede jeg at man kunne få poser kun med seksløbere og jeg fortalte glædestrålende om min opdagelse. Pfffff, det vidste han da godt, men der var for mange "ikke lakridser" i den udgave, så dem købte han aldrig. Jeg kan godt lide "ikke lakridserne" og så kan vi jo bare dele. Afsted til Kvickly, hvor de var meget billige i denne uge.
Sådan noget snyd. Der var meget mere lakrids end de andre, så det drager Prinsen naturligvis fordel af. Jeg føler mig ikke alene snydt, men jeg har fand'me også en lille finke, der synes at de der karamelseksløbere bare lige er sagen, så hun havde hele hovedet oppe på bordet og synes der skulle være fest. Nå....... mit kæmpeindkøb gav 450 g sorte seksløbere til brormand, så nu kan han have en fest, når han ser engelske serier på TV om eftermiddagen. (Som han iøvrigt konstant brokker sig over)

På det kreative område er det ikke blevet til så meget i den forløbne uge. Jeg har jo stadig mine ærmeprojekter, men har fået en bestilling på et par fingerløse vanter. De kom til at se sådan her ud:
Endnu en udgave af ugler!!!



For at der nu ikke skal gå for meget ugle i den, fandt  jeg et mønster som jeg ikke kunne stå for.

Søheste.
Det blev til endnu et par fingerløse vanter til min bror, som har en forkærlighed for søheste, og hvis han ikke synes de er " for fede", så vil jeg gerne selv beholde dem









Så er det endnu engang tid til Københavner besøg. Stadig med vildt meget oppakning, som denne gang består af en kuffert, en rygsæk, en skuldertaske og en Finke i taske. Det bliver et kæmpeprojekt, men det er jo gået så godt de andre gange, så hvorfor ikke denne gang.
Hvis bare ikke postvæsnet var så dyrt, og at man kunne regne med omdeling, sat efter prisen, så havde det jo været meget nemmere at sende det over, også bare lige Finken i taske, men sådan er det desværre ikke. Min mor sagde altid, det er dyrt at købe billigt, men her er det bare dyrt uden at få ret meget for pengene!!!

Solen skinner over Svendborg, så nu skal vi på tur.
Hav en dejlig uge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar