lørdag den 7. december 2013

Sur krem og union - Finlandshætte og en hjernerystelse



I min tid med at strikke islænder, er mine tanker mange gange kommet tilbage til min mor. Det blev så yderligere forstærket, da jeg tirsdag morgen hørte en sang i radioen, og det fik mig så også til at tænke på, at sprog er en sjov ting. Da Baby (Peter) var lille, sagde han ikke rigtigt noget, og det han sagde havde intet med dansk at gøre, men det betød mindre, for både Emil og jeg vidste nøjagtigt hvad han mente.
Sådan var også lidt med min mor. Selvom hendes engelsk var kæmpegodt (for hendes generation) så var der altså en del udtale, der trak det store smil frem, f.eks udtalte hun sour cream and onion, som sur krem og union. He-he, men det var heller ikke altid godt med hørelsen og nu kommer jeg til det der med sangen.
En dag jeg kom hjem, var hun nærmest helt oppe og ringe og dansede rundt på gulvet og sagde. Jeg har hørt den dejligste sang i dag, jeg tænker på om du kender den. Det vidste jeg naturligvis ikke, og hun kunne ikke titlen, så jeg bad hende synge det hun kunne. Ud af munden kom denne sætning. Na-na-na yet!!!! Tag den!!!! Men som jeg skrev, så bliver det lidt nemmere med dem man kender at finde ud af deres sprog, så jeg gættede på A'int seen nothing yet med Bachmann - Turner overdrive. Og yep, det var den!!! Glæden blev så endnu større, da mor fandt ud af at vi havde LP'en stående inde i skabet. (En LP er en rund vinylskive, som man satte på en grammofon, hvor en anordning med en nål sørgede for at der kom lyd i højttaleren). så når den sang bliver spillet i radioen, skriger jeg højt Na-na-na yet, og får mig et godt grin

Tiden er kommet, der skal handles ind til jul. Klokken 10 om formiddagen er der allerede sort af mennesker på Gågaden. Hold nu op, hvor er jeg glad for at jeg har udstået min tid med stress og økonomiske pinsler over, hvordan det hele dog skal løbe rundt, når man skal købe så mange og meget meget dyre gave, flæskesteg, andesteg, juleguf...... Pffffff,  jeg får nærmest sved på panden, bare af at skrive om det.
Men, jeg tænker skam på jer, der er i situationen. For mange, hører der jo en god vin til en god julemiddag og her er da et tilbud I ikke kan sige nej til.
Synd for Finn og Kirsten, som fyrer den af i Thailand, at de går glip af dette tilbud

Til jer der ikke nyder alkohol, men har andre præferencer, kan der nu købes forme til formålet!!!!!




Sprogminuttet.

Du kender godt denne her
Ikke drengen. HUEN
Den hedder en Balaclava
På dansk hedder den
Elefanthue
eller
BZ hue
MEN
På norsk hedder den
FINLANDSHÆTTE. Prøv lige at sige det højt. Er det ikke morsomt.
Hvad har de stakkels finner nu gjort, for at fortjene dette.


Æret være dit minde.
Du var en fantastisk mand



Den modige mand er ikke ham, der aldrig er bange, men ham der overvinder sin frygt. Citat Nelson Mandela, som døde i denne uge.

Nu vil jeg ikke dvæle ved ham, da medierne har stopfodret os hele ugen, men der er lige en bemærkning, som jeg ikke kan få ud af hovedet.






En herboende sydafrikansk dame sagde:

Han samlede sorte og hvide, farvede og indere.


Jeg er nødt til at spørge


hvis man går ud fra at de sorte er afrikanerne, de hvide er "europæerne", hvem er så de farvede, og hvilken farve har inderne?????
Lad mig lige slå fast, at der intet racistisk er i mit spørgsmål, jeg forstår bare ikke inddelingen af befolkningsgrupperne






Kan du huske det her
Det havde jo den længste tørretid. Søndag var dagen, hvor jeg skulle sætte det op. Jeg har det lidt med at tage hurtige beslutninger, og når jeg går i gang, så skal det være nu. Så jeg trådte op i min lænestol, som er rimeligt blød og stod med skabet i den ene hånd og skruemaskinen i den anden, og som så tit, mistede jeg balancen, faldt bagover og knaldede baghovedet ned i mit sofabord. Som tak for min utålmodighed, fik jeg en ordentlig bule og en fantastisk hovedpine, som har varet det meste af en uge.

Derfor har jeg ikke rigtigt noget strikketøj at vise, det skulle da lige være et smugkig, på Allan's islænder, som bliver strikket på ægte Hyggemajersk (nyt ord), Ingen opskrift, en lommeregner, et målebånd og min gode hjerne. Prinsen's er færdig, jeg mangler blot at redigere billeder, så kommer en sjov historie om den. Åh jo, så er det lige blevet til et par ekstra sokker til Jonas, og et nyt design i Majer størrelse.



Så er tiden kommet til Københavner besøget. Det skal nok blive hyggeligt, men oppakningen, bagagen, hold nu op. Kalendergaver til Jonas, Islændersweater til Prinsen, en masse mønstre m.v. til Tryk På, fødselsdagsgaver til Prinsen, Finken i en taske, skiftetøj til et par dage, pfffff,  op i bussen, ud af bussen op i toget ud af toget.............. Det bliver til en weekendkuffert på hjul, fyldt med godter, Finken i stor skuldertaske og rygsæk til skiftetøj og strikketøj. Jeg bliver et ømt syn på Banegårdspladsen. Jeg skal forsøge at få en tilfældigt forbipasserende til at tage et billede, så kan I få et godt grin.
Go Weekend!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar